Práva klientů
DOMOV VE SVÉ ČINNOSTI RESPEKTUJE ZÁKLADNÍ LIDSKÁ PRÁVA UŽIVATELŮ.
PRÁVA VYCHÁZEJÍ Z LISTINY ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD, KTERÁ JE SOUČÁSTÍ ÚSTAVY ČESKÉ REPUBLIKY.
Právo na osobní svobodu a svobodu pohybu:
- Uživatel má právo kdykoliv ukončit pobyt v Domově.
- Právo na svobodu pohybu je zaručeno možností opustit byt a budovu dle svého uvážení v doprovodu druhé osoby z důvodu vyšší bezpečnosti.
-
Právo na soukromí, nedotknutelnost okolí a ochranu majetku:
- Každý uživatel má právo vlastnit klíč od svého pokoje,
- Pracovníci vstupují do pokoje po zaklepání a se souhlasem uživatele,
- Po vstupu do pokoje se hlasitě hlásí a ptají se, zda mohou vstoupit, zda neruší apod.
- Každý uživatel má možnost označit si pokoj cedulkou "NERUŠIT", personál toto přání respektuje.
- Noční kontroly personálem se provádějí u uživatelů s jejich souhlasem, pokud si uživatel nepřeje noční kontroly vše je stanoveno v individuálním plánu,
Právo na ochranu osobních údajů:
- Každý uživatel má právo, aby osobní údaje o jeho osobě a jakékoliv informace o jeho osobě byly zachovány v mlčenlivosti.
Právo na důstojné zacházení:
- Pracovníci dbají na to, aby byla zachována lisdká důstojnost každého uživatele, součástí důstojného zacházení je zacházení přiměřené věku a zdravotnímu stavu uživatele,
- Respektování lidské jedinečnosti a přístup k uživateli bez předsudků.
Právo na vyjádření názoru, právo na svobodné rozhodování:
- Každý uživatel má právo na svá rozhodnutí a názor.
- Pokud uživatel není schopen přiměřeně posoudit situaci a pochopit následky této situace, poskytnou mu pracovníci asistenci při rozhodování, pracovníci podporují uživatele při rozhodování o způsobu, jakým mu bude služba poskytována, a toto jeho rozhodnutí respektují.
Právo na osobní a rodinný život:
- Uživatelé mají právo na kontakt s rodinou a přáteli.
- Pracovníci respektují vzájemné vztahy uživatelů a do těchto vztahů nevstupují.
- Soukromí zaručujeme i manželským či partnerským dvojícím, které u nás mohou bydlet společně.
Právo si stěžovat:
- Každý uživatel má právo si stěžovat.
- Pokud není uživatel schopen, může si v jeho prospěch stěžovat jiná osoba (rodina, známý či pracovník Domova).
PRÁVA SENIORŮ TRPÍCÍCH
ALZHEIMEROVOU CHOROBOU
NEBO JINÝMI FORMAMI DEMENCE
(dle České alzheimerovské společnosti)
1. | Být informován o své chorobě. |
2. | Mít vhodnou a soustavnou lékařskou péči. |
3. | Být užitečný při práci a zábavě tak dlouho, jak jen to je možné. |
4. | Být vnímán při jakémkoli zacházení jako dospělý člověk, ne jako dítě. |
5. | Při vyjadřování svých pocitů být brán vážně. |
6. | Je-li to možné, nebýt léčen psychotropními látkami. |
7. | Žít v bezpečném, srozumitelném a předvídatelném prostředí. |
8. | Mít potěšení z každodenních činností, které dávají životu smysl. |
9. | Mít možnost chodit pravidelně ven. |
10. | Pociťovat tělesný kontakt včetně objetí, pohlazení a podržení ruky. |
11. | Být s lidmi, kteří znají život nemocného, včetně jeho kulturních a náboženských zvyklostí. |
12. | Být ošetřován pracovníky, kteří jsou vyškoleni pro péči o osoby s demencí. |